سفر من به ترکیه

فهرست مطالب

چطور شد تصمیم به رفتن گرفتم

پارسال تقریبا تو اوایل دی بود که یک دفتر گرفتم. تجربه گرفتن دفتر رو بعدا مینویسم. دیگه خیلی کارو جدی میگرفتم که یهو به سرم زد برم خارج کشور زندگی کنم و از اونجایی که دختر خالم توی ترکیه زندگی میکرد گفتم تستی اولش برم ترکیه ببینم میتونم خارج زندگی کنم یا نه. دیگه نزدیک عید بود و دختر خالم اومد ایران و دیدمش بهش گفتم بیام و گفت اره حتما بیا و ببین شرایط چطوریه.

منم دفتر رو جمع کردم سریع و تحویل دادم و وسایل رو رد کردم (اینجا نمیدونم درست کار کردم یا نه ولی دفتر داشتن هر چقدر خوبه همونقدر بده و من الان چون دوتا دختر دارم یکم سختم بود هم به اینا برسم هم خونه هم برم دفتر) بعد هم دیگه عید که گذشت اواسط خرداد بلیط گرفتم و رفتم.

فرودگاهش عالی بود و بزرگ (هرچند نمیدونم چرا برای من جلوه نداشت) بزرگترین فرودگاه بین المللی هست و هر اینفلوئنسری که میخواد از ترکیه بگه اول از فرودگاه شروع میکنه و ازش تعریف میکنه . البته درسته خیلی هم بزرگ بود و قشنگ ولی ذاتا من نمیدونم چرا برای این طور چیزا ذوق نمیزنم.

ارز مسافرتی و خرید ارز و چنج (تبدیل) ارز دلار به لیر

یک اشتباه بزرگ هم که تجربه نداشتم و انجام دادم، چنج کردن پول توی فرودگاه بود. زمانی که میخواستم ارز بگیرم گفتن ارز مسافرتی میتونی بگیری من یک تحقیق کردم گفتن ارز مسافرتی برای کشور هایی که ویزا دارن تا 2000 دلار (یا یورو) چون دقیق یادم نیست. و کشورهایی مثل ترکیه که ویزا نمیخواد 310 دلار یا 300 یورو میدادن. منم 310 دلار رو کامل گرفتم. برای گرفتنش باید بلیط و پاسپورت و کدملی تونو ببرید صرافی و بخرید . خیلی هم مهمه که اون صرافی معتبر باشه چون دلار قلابی میدن بهتون و دردسر میشه.

میخواستم البته لیر بگیرم گفتن دلار بگیر همه جا میتونی چنج کنی خود اون صرافی هم لیر نداشت دیگه دلار گرفتم.

خلاصه توی فرودگاه گفتم سریع پول چنج کنم شاید بیرون نشه در صورتیکه همه جا راحت میشه چنج کرد نهایت 300 لیر لازمه تا هرجا سفر کنید (البته با شرایط خاصی که خواهم گفت) . حالا دلار مثلا توی ایران بود 32 هزارتومن و 16.4 لیر ترکیه. من یک صد دلاری چنج کردم باید طرف بهم 1640 لیر (هزار و ششصد و چهل لیر) میداد ولی 1340 لیر داد یعنی بقیه پول شد کارمزد صرافی. در صورتیکه فرداش مثلا یک دلار میشد 17.2 لیر و رفتیم صرافی و دقیقا عین پول رو که میشد 1720 لیر به ما هزار و و هفتصد و ده لیر داد. فقط ده لیر کارمزد کم کرد.

خلاصه توی فرودگاه چنج نکنید. تامام

سیستم حمل و نقل ترکیه

قیمت بنزین توی ترکیه بی نهایت گرونه فکر کنم هر لیتر 22 یا 32 لیر بود. بر همین مبنا قیمت ماشین هاشون و هزینه تاکسی خیلی گرون در میاد. مثلا از فرودگاه جدید استانبول تا بیلیک دوزو (محل خونه دختر خاله من ) تقریبا 450 تا 500 لیر میگیرن. خب خیلی زیاده و به صرفه نیست.

دقیقا پایین فرودگاه یعنی شما از در فرودگاه میای بیرون (مثلا من از خروجی 11 اومدم بیرون البته قرار گذاشته بودیم) سمت چپ آسانسور داشت رفتیم یک طبقه پایین همون جلو ایستگاه اتوبوس داشت، اتوبوس بین شهری حساب میشد. اتوبوس های بیلیک دوزو اونجا بود سوار شدیم نفری 50 لیر گرفت اگر اشتباه نکنم یا 40 یا 50 لیر بود.

تا خود شهر رسیدیم و 30 لیر از ایستگاه تا خونه یک تاکسی گرفتیم . تقریبا هر یکی یا دو تا چهار راه میشه حدودا 25 تا 30 لیر.

داخل خود شهر دولموشه هست ، همین ون هایی که توی شهر های خودمون هم هست البته تعدادشون خیلی زیاده و اتوبوس خیلی کم هست چون خیابون های بی نهایت کوچیکی داره(البته این نظر منه شاید دلیل دیگه ای باشه که من اتوبوس کم دیدم ) سیستم اتوبوس رانی هم (بهش میگفتن متروبوس) مثل قطار شهری های ما راه خاص خودشو داشت و یک استانبول کارت بخرید و مثل من کارته که شارژ میکنیم و رفت و آمد میکنیم.

سیستم حمل و نقلش غیر از اپلیکیشن هایی که وجود داره خود گوگل عالی آدرس میده که از کجا و چه طریقی رفت و آمد کنید.

خرید بلیط ترکیه – استانبول

من مشهد هستم و روزیکه میخواستم بلیط بخرم رفتم از سایت علی بابا خرید کردم و سایت علی بابا جالبه که میاد مثلا شاید 20 صندلی باشه اما میزنه 5 صندلی یا گاهی 3 تا که سریع تصمیم بگیرید و خرید کنید وقتی خرید میکنید عدد بعدی میبینی 7 صندلی میشه و یکم اعتماد آدم صلب میشه و جالب نیست ولی خب ترفندشونه دیگه . اما حداقل دیگه سر آدم کلاه نمیره و مطمئنیم که کلاهبرداری نمیشه چون یکبار 10 میلیون بلیط کیش خریدیم و کلاه برداری بود.

بلیط بعد عید نوروز 1400 تا اول خرداد یک میلیون و هفتصد تومن بود ولی توی خرداد رسید به چهار میلیون و150 هزار که خریدم. و موقع برگشت که بیست روز بعدش شد و یکم تیر بود، شد پنج میلیون و 450 هزار تومن. هرچی به سمت تابستون باشه گرونتر میشه و روز سفر ما شده بود شش میلیون تا هفت میلیون.

راستی اینم بگم من با پرواز های ایران ایر که ایرانی بود قیمت گفتم اگر نه پرواز های ترکیش بود دو سه برابر قیمت ایران ایر بود .

تجربه استانبول گردی

البته این تیتر که نوشتم صرفا قشنگه اگر نه اصلا استانبول گردی نرفتم چون میخواستم فقط برم یکم محیط رو ببینم نه جاهای تفریحی و جزیره و کلاب و …. روز دوم با دختر خاله جان رفتیم بازارها و اطراف و سیستم متروبوس و … معرفی کرد اما خب متاسفانه من اصلا اهل بازار نیستم و خب یکم گشت و گذار کردیم مثلا رفتیم پارک لب ساحل و ..

البته اینم بگم سیستم های بازاری شون مثل ما ایرانی ها هست ولی یک فروشگاه بود که به نظرم یا بازاریابی خوبی داشت یا مدیر خوبی یا این سبک توی ایران هست و من ندیدم . یک فروشگاه خیلی بزرگ که فقط لوازم ورزشی بود و اکثر لوازم مثلا لوازم کوه نوردی مثل تخت بادی یا چادر و … همه برای استفاده هم گذاشته بودن . مثلا اسکیت یا دوچرخه رو طرف همون محیط بازی میکرد تا ببینه میتونه استفاده کنه و براش جالبه بعد خرید میکرد. یا چیدمان های قفسه ها خیلی به ترتیب و جالبی خاصی داشت مشخص بود روی تک تک قفسه ها و چیدمان خیلی فکر شده بود. همچنین اطراف مثلا لوازم کوه نوردی و جنگل یک مانیتور بود که با تصویر و رنگش احساس اون سبک ورزشی رو القا میکرد. در کل این مکانش جالب بود بقیه هیچ چیز خاصی نسبت به ایران تغییر نکرده بود . قطعا وجود برندهای شرکت های معتبر مثل ZARA , KFC , گوچی و … چون برندپوش هم نیستم یادم نیست ولی در کل برای کسانی لذت بخشه که هم پول خوبی داشته باشن خیلی خرج کنن یا عاشق این برندها باشن . اجناسشون واقعا جنس خوبی دارن اما خب الکی گرونه مثلا یک کفش تابستونی و بندی خیلی ساده بود 700 تا 1200 لیر و …

پلاژ های ترکیه

یک روز هم رفتیم پلاژ، پلاژها معمولا یا ساده هستن و بخاطر محیط از شما یک هزینه میگیرن یا همراه با موسیقی و پذیرایی هست که خب هزینش بیشتره ولی معمولا بین 30 لیر تا 120 یا 200 لیر هم هست. ما جایی که رفتیم با استانبول کارت 30 لیر بود بدون موسیقی و پذیرایی فقط صندلی داشت و دریا و … که واقعا به معنای واقعی لجن زار بود و در اواخر خرداد خیلی سرد بود آب. ولی چیزی که جالب بود این بود که سه تا بخش داشت. یک قسمت برای بانوان ، نه که جدا کرده باشن ولی صندلی ها طوری بود که صندلی و دریا مثلا 20 متر برای بانوان و 20 متر خانواده و 20 متر هم مجرد ها . (20 متر یک مثال هست من اونجا رو متر نکردم فقط خواستم تصویر سازی بشه.)

آب و هوای ترکیه

انصافا فقط آب و هوای عالی داشت خیلی بارون لطیف و لذت بخش و مرطوب و کلا لذت بخش بود. هرچند دریای خونکی داره و من دوست نداشتم.

مردم ترکیه

منطقه ای که من رفتم اسمش بیلیک دوزو بود و شهر استانبول . یک منطقه خیلی توریستی و خاص نبود اما راحت بگم خیلی ترک توی این کشور کمتر هست به نسبت مردمی که اضافه شدن. ترکیه مثل یک همسایه بین 10 یا 12 تا همسایه هست که بچه خودشو میگه ساکت باش اما بچه های همه رو میاره تو خونه سرویس میده. از لبنان، اوکراین ، سوریه ، ایران ، روسیه ، ازبکستان ، افغان و …. کلی آدم بودن البته ترک هم هستن اما دیگه این همه جنگ زده و آدم های قشر های بیچاره که کشور داغونی دارن ریختن توی ترکیه. من فکر میکردم بریم اونجا ایرانی خیلی زیاده ولی من به شخصه غیر فرودگاه که خب قاعدتا وقتی پرواز ایرانیه ، ایرانی زیاد میبینیم، انگشت شمار آدم دیدم که ایرانی باشن.

مردم ترکیه هم وقتی متوجه میشن شما ایرانی هستی و ترک نیستی بد رفتار میکنن البته حق دارن خیلی آدمای کشور های دیگه و غریبه اونجا هستن که خود مردم رو اذیت میکنن و رفتار صحیحی ندارن. البته اینقدر اوضاع آدم های زیاد بد شده بود خود ترکیه کم کم به فکر ریجکت کردن و برگردوندن اونهایی که کیملیک نداشتن افتاده بود.

من همون موقع نزدیک 10 یا 15 نفر رو دیدم که همه برگشتن کشورشون (البته به اجبار).

کمیلیک و اقامت در ترکیه

اقامت ها یا دائم هستن و شهروندی میگیرن یا موقت هستن بین یک تا پنج یا ده ساله . به کارتی که برای اقامت به شما میدن میگن کیملیک. حالا اینکه چطوری خیلی ها میگیرن یا با ویزای کار که خب دیگه چه طور مهارتی یکی داشته باشه و واقعا خواسته باشنش که بتونه بگیره یکم سخت گیر میاد. دوم اینکه قبلا شما یک سال خونه اجاره میکردی یک سال هم میتونستی کیملیک بگیری و داخل ترکیه بمونی البته اینم بگم بدون هیچ کاری اول که وارد خاک ترکیه بشید شما سه ماه ویزای توریسی رایگان دارید و میتونید توی اون کشور اقامت داشته باشید ولی دیگه باید همش پاسپورت همراه داشته باشید که بتونید اگر پلیس جلوی کسی رو گرفت بتونه نشون بده مجاز به حضور هست چون خیلی غیر قانونی اونجا هستن.

اما متاسفانه طی دو ماه این یک سال مجاز به اجاره شد شش ماه و بعد دیگه برداشتن. یا مثلا امکان این وجود داشت شما اگر مریض دارید ببرید اونجا درمان کنه بر اساس میزان مریضی بهتون اقامت میدادن مثلا قرار بود شش ماه بمونید میشد شش ماه یا یکسال اقامت بگیرید که دیگه اینم برداشته شد. بسکه مردم گندشو در میارن البته نه مردم ایران ، اونطوری که من دیدم از خیلی از کشور های دیگه.

خلاصه ماجرا :

خلاصه ماجرا اگر خیلی درمونده باشید یا واقعا شغل خوبی بدست آورده باشید یا بالاخره یک دلیل خوب (مثلا بعضیا پول خوبی دارن و میخوان تفریح کنن و و راحت باشن) میشه به ترکیه فکر کرد اما برای شخصی که میخواد رشد کنه ایران بهتر از ترکیه س. خیلی هم بهتر از ترکیه س. چون دیگه با وجود اینترنت و پلتفرم ها کار کردن و برند شدن و موفق شدن یکم همت میخواد الان مثلا توی یوتیوب میشه به راحتی کسب درآمد کرد. نوشته کسب درآمد با یوتیوب بخونید همه چیز رو داخلش توضیح دادم.

یا با طراحی وب سایت و شروع کسب درآمد و فروش فایل و فروش پکیج آموزشی و … خیلی کارا میشه کرد که نیاز به شروع کار توی رستوران اونم کشورهای داغونی مثل ترکیه رو نداریم.